Introducere
Codul etic si liniile directoare deontologice ARAT au fost creionate in conformitate cu Codurile de etica EATA si ITAA si cu alte declaratii relevante din domeniu; ele au rolul de a informa membrii afiliati asociatiei despre criteriile de etica care se asteapta a fi respectate in practicarea profesiei lor.
Aceste recomandari au de asemenea scopul de a aduce la cunostinta publicului criteriile privind comportamentul etic asteptat din partea membrilor ARAT.
Ghidul complet de etica EATA este disponibil online >>> AICI <<<
Pe langa codul ARAT, practicienii AT trebuie sa respecte prevederile Codul deontologic COPSI conform legii nr.213/2004.
Sectiunea I : Cadrul general de referinta asupra eticii
- Cateva definitii ale eticii
- Presupuneri fundamentale
- Abordarea Codului Etic
- Obiectivele principale
- Angajamentul membrilor ARAT
Sectiunea II : Esenta Codului Etic
2.1 Valorile fundamentale si principii etice fundamentale
Sectiunea III
3.1 Ghidul de bune practici/ Linii directoare Deontologice ARAT
3.2 Ghidul de bune practicii profesionale
3.2.1 Grade Specifice/ Titulaturi
3.2.2 Regulile principale de promovare
3.2.3 Politica de marca inregistrata si ghidul utilizarii logo-ului AT
3.2.4 Recomandari privind Eticheta Profesionala
Sectiunea I
Cadrul general de referinta asupra eticii
1.1 Cateva definitii ale eticii
Etica, in sensul cel mai larg, reprezinta disciplina filosofica ce studiaza actiunile umane, care includ atat intentiile morale cat si vointa umana. Etica presupune abilitatea ce a ne alege comportamentul. Include abilitatea de a alege in acord cu proprii parametri (etica subiectiva) si de a tine cont de perspectiva celuilalt (etica intersubiectiva).
Deontologia (etica profesionala) este studiul obligatiilor morale si al angajamentului practicantilor de a se comporta etic.
1.2 Presupuneri fundamentale
- Exista o legatura stransa intre etica si practica: comportamentul poate sau poate sa nu fie etic, in functie de promovarea sau nu a proprii stari de bine si a celorlalti.
- Etica reprezinta un cadru de referinta general, care il ghideaza pe practicant spre oferirea unor servicii profesionale si care intotdeauna sta la baza practicii. Nu se limiteaza la rezolvarea situatiilor dificile si problematice.
- Etica identifica valorile care ii ajuta pe oameni sa isi realizeze potentialul ca si fiinte umane; valorile stau la baza principiilor morale ca un ghid pentru implinirea valorilor. Principiile, care stau la baza normelor deontologice si reprezinta un ghid pentru practica profesionala.
1.3 Abordarea Codului Etic
Codul Etic ARAT indentifica valorile fundamentale. Aceste valori ofera un cadru de referinta prin care sa ii informeze pe practicanti in legatura cu comportamentul lor personal si profesional, in scopul promovarii starii de bine a oamenilor implicati intr-o relatie profesionala. Aceste valori ajuta la construirea criteriilor comportamentului etic si profesional. Codul incorporeaza valorile fundamentale si principiile etice asociate si le foloseste ca baza de informare asupra practicii etice in toate profesiile care ofera ajutor.
Ghidul deontologic (ghid al eticii profesionale) ofera un set de reguli convenite, ce reglementeaza comportamentul practicantului in scopul protejarii drepturilor fiecarui client. Aceste ghiduri sunt strict legate de legislatia fiecarei tari si sunt specifice fiecarei institutii profesionale.
Scopul Codului Etic si al Ghidului deontologic este sa garanteze drepturile umane cat si supunerea in fata legislatiei nationale.
In Codului Etic, accentul principal se pune pe importanta mentinerii unor valori clare si principii etice, cu scopul crearii unui cadru de referinta pentru gestionarea unei palete largi de conjuncturi, chiar si daca acestea nu sunt descrise in mod specific in Codul Etic.
1.4 Obiectivele principale
- Sa sporeasca constientizarea si gandirea practicantului in termenii Eticii (valori si principii, precum si norme si fapte interzise) cu scopul crearii unui cadru de referinta pentru analizarea situatiilor umane.
- Sa ofere membrilor ARAT un cadru de referinta clar asupra Eticii, asa incat practicantul sa aiba criterii care sa il ajute sa isi aleaga pozitii etice pe care sa le foloseasca ca sabloane pentru analizarea situatiilor practice.
- Sa ofere exemple de aplicare a principiilor etice, derivate din valori, asa incat practicantii sa inteleaga relatia dintre cele doua si nu doar sa se supraadapteze unui set de reguli.
- Sa demonstreze necesitatea auto-reflectiei, prezentand valori si principia etice in locul unei liste de reguli si comportamente asteptate.
1.5 Angajamentul membrilor ARAT
Fiecare membru membru individual ARAT este de acord cu Codul Etic si Deontologic ARAT si se va angaja:
- Sa il foloseasca drept cadru de referinta in gandirea si reflectarea personala asupra eticii si drept ghid in practica;
- Sa isi urmeze ghidul deontologic national (ghidul eticii profesionale), luand in considerare profesia sa specifica.
Fiecare individ este responsabil pentru propriul comportament profesional si are nevoie sa fie constient de angajamentul sau fata de comunitatea ARAT. Daca orice comportament este incongruent cu Codul Etic si Deontologic ARAT, acesta va fi investigat si evaluat de Comisia de Etica si Litigii ARAT, care va stabili sanctiuni daca sunt necesare.
Fiecare trainer ARAT se angajeaza sa discute si sa reflecteze asupra acestui Cod in toate aspectele ce privesc trainingul.
Sectiunea II
Esenta Codului Etic
Etica este o disciplina care traseaza explicit valorile fundamentale care indruma gandirea si comportamentul fiintelor umane.
Valorile vin dintr-o perspectiva existentiala si filosofica, sunt adevarate pentru toata lumea si contribuie la starea de bine a fiecaruia si a celorlalti. Sunt universale si transced normele culturale si evolutia realizarilor personale.
Principiile etice isi au originea in valori si indica atitudinile care sunt de asteptat entru a traduce valorile in practica profesionala. Principiile, datorita naturii lor, au nevoie sa fie interpretate cultural. Unele principii pot fi exprimate in mod difert in diferite culturi. Ele sunt de asemenea valide pentru fiecare persoana direct sau indirect implicata cu practicantul respectiv.
Valorile fundamentale si principii etice fundamentale
Etica identifica valorile care ii ajuta pe oameni sa-si realizeze potentialul ca fiinte umane; valorile stau la baza principiilor morale ca un ghid pentru implinirea valorilor.Principiile, care stau la baza normelor deontologice si reprezinta un ghid pentru practica profesionala.
Luand in calcul spectrul activitatile implicate, valorile fundamentale sunt:
- Demnitatea fiintelor umane
- Auto-determinare
- Sanatate
- Securitate
- Reciprocitate
Folosind valorile ca punct de plecare, avem posibilitatea sa determinam un set de principii etice. Cele principale sunt:
- Respectul
- Oferirea de sprijin / imputernicirea (en. empowerment)
- Protectia
- Responsabilitatea
- Angajamentul in relatie
Valori fundamentale si principii etice sunt definite in detaliu in codul etic EATA.
Grila pentru evaluarea etica

Sectiunea III
3.1 Ghidul de bune practici/ Linii directoare Deontologice ARAT
A. Un membru ARAT recunoaste demnitatea tuturor fiintelor umane. Se asteapta ca membrii ARAT sa se comporte in asa fel incat sa nu promoveze nici sa acepte pasiv orice forma de atitudine discriminatorie sau opresiva.
B. Membrii ARAT, in declaratiilor lor publice se vor abtine de la afirmatii injositoare sau insinuari desconsiderante, de a califica sau caracteriza alti membrii, avand in minte responsabilitatea lor ca reprezentanti ARAT si practicieni AT. Pe de alta parte orice forma de critica directa si obiectiva este bine primita.
C. Principala responsabilitate a membrilor ARAT este de a proteja si de a oferi cele mai bune servicii posibile clientului, actionand in asa fel incat sa nu cauzeze nici un fel de rau intentionat sau prin neglijenta.
D. Membrii ARAT ar trebui sa urmaresca in munca lor sa dezvolte in clientii lor constientizarea de a functiona dintr-o pozitie de demnitate, autonomie si responsabilitate personala.
E. Etica de practica a Analizei Tranzactionale implica un contract recunoscut si agreat in cunostinta de cauza cu clientul, contract in care atat practicianul AT cat si clientul dispun de de competenta si de intentia de a-l indeplini. In cazul in care un client nu este apt sau nu doreste sa aiba un comportament responsabil in ceea ce priveste relatia contractuala, practicianul AT trebuie sa gaseasca o solutionare a aceastei relatii in asa fel incat sa nu aduca nici un prejudiciu clientului.
F. Daca membrii ARAT iau la cunostinta de anumite probleme medicale sau conflicte personale care ar putea interfera cu abilitatea lor de a desfasura relatii contractuala, atunci ei trebuie ori sa incheie contractul intr-o forma cat mai responsabila si intr-o maniera cat mai profesionala, sau sa se asigure ca acel client are la dispozitie toate informatiile necesare in vederea luarii unei decizii in ceea ce priveste ramanerea in acea relatie contractuala sau nu.
G. Un membru ARAT / practicianul AT nu va exploata niciodata o relatie de natura profesionala in nici un fel, inclusiv dar fara a se limita la exploatare din punct de vedere sexual sau financiar. Relatiile sexuale dintre membrii ARAT si clientii lor, dintre supervizori si cei supervizati sau trainer si trainee sunt interzise. Este interzisa exercitarea in cadrul profesional a oricarei contrangeri, indoctrinari politice, discriminarii rasiale, religioase sau sexuale.
H. Membrii ARAT nu vor intra intr o relatie contractuala, nici nu o vor mentine daca exista activitati sau relatii intre membrii ARAT/ practicienii AT si clienti ce ar putea periclita contractul profesional.
I. Relatia profesionala dintre un membru ARAT/ practicienii AT si un client este definita de contract. Relatia profesionala se incheie odata cu terminarea contractului. Cu toate acestea, unele responsabilitati profesionale continua si dupa finalizarea perioadei contractate. Ele includ dar nu se limiteaza la urmatoarele:
- Se mentin termenii agreati in ceea ce priveste confidentialitatea;
- Se va evita orice forma de exploatare a relatiei contractuale precedente;
- Se va asigura suportul sau cadrul necesar obtinerii acestuia in cazul in care este necesar suport ulterior terminarii contractului;
J. Membrii ARAT / Practicienii AT vor actiona si isi vor desfasura serviciile catre client si/sau catre cei pe care ii supervizeaza, formeaza cu toata responsabilitatea, in cunostinta de cauza a legile tarii pe teritoriul careia isi desfasoara activitatea.
K. In stabilirea unei relatii profesionale, membrii ARAT/ practicianul AT isi asuma responsabilitatea in ceea ce priveste oferirea unui mediu potrivit necesitatilor clientului, incluzand lucruri precum specificarea termenilor de confidentialitate, oferirea unui mediu sigur, potrivit formei de activitate in care sunt implicate cele doua parti si obtinerea unui consimtamant agreat in cunostinta de cauza pentru procedurile care implica un posibil risc ridicat.
L. Membrii ARAT accepta responsabilitatea de a confrunta un coleg pe care din motive obiective au credinta ca se comporta intr-o maniera neetica, si in cazul in care nu ajung la o intelegere in acest sens, de a-l raporta catre comisia responsabila.
M. Membrii ARAT care pun in practica analiza tranzactioanala in meseria lor, in calitate de practicienii AT vor demonstra angajamentul lor de a se pastra la zi cu cunostintele din domeniu, prin intermediul participarii la conferinte, seminarii, citit si scris in domeniu precum si prin interesul constant manifestat catre interesele asociatie ARAT.
3.2 Ghid de bune practici profesionale
Liniile directoare prezentate aici au fost aprobate de ITAA si EATA
3.2.1 Grade Specifice/ Titulaturi:
A. Un Analist Tranzactional Certificat poate avea urmatoarele titulaturi:
- Analist Tranzactional Certificat(Consiliere); (CTA- C)
- Analist Tranzactional Certificat(Educational);(CTA-E)
- Analist Tranzactional Certificat(Organizational); (CTA-O)
- Analist Tranzactional Certificat(Psihoterapie);( CTA-P)
B. Analistii Tranzactionali Certificati care sunt calificati pentru instruire si/ sau supervizare in TA, sau se afla in perioada de instruire pentru a obtine aceste calificari, pot detine urmatoarele titulaturi dupa cum urmeaza:
- Analist Tranzactional Formator si/ sau Supervizor; (TSTA)
- Trainer CTA; (CTA Trainer)
- Analist Tranzactional Formator si/ sau Supervizor in supervizare; (PTSTA)
Domeniul de aplicare trebuie specificat.
3.2.2 Regulile principale de promovare
A. Persoanele care au semnat contracte de instruire in domeniu pot utiliza urmatorii termeni: “Analist Tranzactional in training AT” (Consiliere/Educational/Organizational/Psihoterapie). Acesti termeni pot fi utilizati de asemenea si pe materiale printate. Alti termeni nu pot fi utilizati.
B. Expresiile “Grup de Analiza Tranzactionala”, “Tratament/ Psihoterapie/Consiliere/de Analiza Tranzactionala” si alti termeni similari ca inteles nu vor putea fi utilizati daca furnizorul de servicii nu este Analist Tranzactional Certificat.
C. Statutul de membru si nivelul de certificare care apare precizat pe materiale printate(ex: Brosuri) se recomanda a fi scris mai degraba desfasurat decat prescurtat cu initiale care sunt cu greu intelese de persoanele care nu sunt familiare cu categoriile in discutie. Exemple de utilizat: “ Membru in training “ sau “Analist Tranzactional Certificat” sau “ Analist Tranzactional Formator si Supervizor in supervizare”.
D. Termenii “Analist Tranzactional (Consiliere/Educational/Organizational/Psihoterapie)”, “ Analist Tranzational Formator si Supervizor in supervizare ”, “Trainer CTA” si “ Analist Tranzactional Formator si Supervizor (Consiliere/ Educationala/Organizationala/ Psihoterapie)” pot fi utilizati doar de membrii calificati si de catre
cei care au obtinut statutul corespunzator.
E. Doar Analistii Tranzactionali Formator si Supervizor in supervizare, Trainerii CTA si Analistii Tranzactionali Formator si/ sau Supervizor pot oferi training AT care va duce la recunoasterea ca Analist Tranzactional in cadrul organizatiilor nationale precum si
in EATA sau ITAA.
F. Declaratiile care implica recomandarea sau aprobarea din partea unui trainer in special, nu se vor face. Folosirea numelui trainer–ului in vederea evidentierii statutului nu este considerat a fi un comportament professional adecvat.
G. Asocierea cu cineva din alta categorie de apartenenta nu va fi facuta (ex: pe materialele printate) in vederea implicarii propriei certificari in acea categorie de apartenenta. In vederea asigurarii aderentei la ghidul de bune practici, analistii tranzactionali in training trebuie sa- si verifice materialele de promovare cu Supervizorii Principali.
H. Membrii nu vor edita materiale de promovare care pretind lucruri precum “AT iti va schimba viata” deoarece acest slogan reprezinta o promisiune exagerata.
I. Asociatile (EATA, ITAA, ARAT, organizatiile nationale din domeniu) sustin indivizii nu produsele. Asadar, anunturile referitoarele la produse precum carti, inregistrari, tricouri, etc. ar trebui facute separat de de cele referitoare la invatare si instruire si
de cele referitoare la statutul unui membru anume.
J. Expresia “ Analiza Tranzactionala” nu poate fi utilizata in asa fel incat sa se inteleaga ca asociatia ofera unui individ sau unei organizatii un privilegiu aparte sau o modalitate exclusiva de aplicare a Analizei Tranzactionale.
3.2.3. Politica de marca inregistrata si ghidul utilizarii logo-ului AT
- Logo-ul AT- cele trei cercuri suprapuse- reprezinta marca inregistrata a Asociatiei inter-afiliate de Analiza Tranzactionala. Logo – ul indica apartenenta certificata ITAA, EATA si catre orice alta organizatie in cadrul ramurii afiliate de recunoastere mutuala. Doar membrii cerificati pot utiliza logo- ul pe tipizate, carti de Vizita, brosuri, etc.
- Toate cele trei cercuri trebuie sa aiba acelasi diametru si sa fie suprapuse vertical.
- In cazul in care cercurile includ si imprimare, ele vor consta doar din literele mari P, A, C (care se vor citi de sus in jos) sau din cuvintele Parinte, Adult, Copil, (care se vor citi de jos in sus). Este permisa traducerea acestor cuvinte in limba nationala.
- Niciun alt cuvant care au ca initiale P, A, C nu vor fi prezentate ca decurgand din cercurile suprapuse.
- Logo- ul AT nu poate fi utilizat impreuna cu alte simboluri de natura religioasa, politica, filozofica sau orice alta natura.
3.2.4 Recomandari privind Eticheta Profesionala
- Trainerii nu vor accepta sa intre in relatii contractuale cu cursanti care au deja contract cu alt trainer fara a efectua un process echitabil de negociere in vederea efectuarii transferuui acelui contract.
- Membrii nu trebuie sa ceara cursanti sau clienti de la alti colegi/ membrii.
- Membrii trebuie sa aiba contracte corecte si clare cu clientii si cu ceilalti colegi membri.
- Titulaturile trebuie sa fie in forma prevazuta de Ghidul de Buna Practica ARAT. Regulile sale se aplica tuturor materialele de promovare si initialelor, si la orice alta forma de promovare folosita de TSTA, Trainerii CTA, PTSTA sau CTA. Orice alte titulaturi nu ar trebui utilizate; orice alta combinatie de titulaturi nu va fi folosita. Daca un Supervizor Principal instruieste un cursant/ trainee dintr-o alta categorie decat cea in care este certificat, acest lucru ar trebui mentionat separat, fel ca orice alta exceptie care a fost permisa de ITAA sau EATA ar trebui de asemenea mentionata separat de titulatura lor oficiala.