« Impreună » în lucrul cu copiii (online și onsite)

Alina Comendant

Analist Tranzacțional Certificat în psihoterapie (CTA-P)

Alina Comendant este Analist Tranzacțional Certificat în Psihoterapie, membru CPR, EATA și ITAA, lucrează cu copii, adolescenți și adulți. Studiile în Pedagogie și Psihologie au pus bazele colaborării cu școli de stat și organizații care lucrează cu copiii, printre proiectele conduse aflându-se „Dezvoltarea inteligenței emoționale” desfășurat din 2012 până în prezent în peste zece școli ploieștene, respectiv colaborarea cu Organizația Umanitară Concordia (2016-2017). Trainingul din AT a fost complementar cu cel de Gestalt Play Therapy facilitat la Londra (Jon Blend, 2014) și Varșovia (Felicia Carroll, 2016). Alina crede că cel mai dificil dar și împlinitor este sentimentul de lucru cu sine în cadrul familiei și al grupului restrâns de prieteni, se bucură să călătorească, să citească și îi place arta fotografiei.

Marina Ionescu

Analist Tranzacțional Certificat în psihoterapie (CTA-P)

Marina Ionescu este psiholog, Analist Tranzacțional Certificat în Psihoterapie și psihoterapeut certificat in sandplay therapy. Din 2019 este formator și supervizor acreditat internațional în sandplay therapy organizând cursuri și grupuri de supervizare pentru psihoterapeuti. Lucrează în practica privată de peste 14 ani cu adulți, familii, copii, adolescenți și părinții acestora. Dezvolta programe pentru părinți și adulți și colaborează în proiecte educaționale naționale și internaționale.

 

Workshop susținut de Alina Comendant și Marina Ionescu în cadrul Conferinței: « Impreună » în lucrul cu copiii (online și onsite)

În experiența noastră cu copiii și adolescenții fragmentarea intra-psihica ia forme diverse: mai nuanțate sau mai subtile și însă aproape întotdeauna vin cu simptomatică specifică.  Vedem fragmentarea intrapsihică cu rădăcini în scenariul de viață și dorim să propunem o experiență de învățare și experimentare referitoare la elaborarea, descoperirea și aprofundarea scenariului cu copiii intre 6 si 12 ani. 

În cadrul conferinței vom prezenta tehnica proiectivă “Kopionemon” – Alice Arduin (2018), Massimo Del Monte (2007), ce presupune inventarea unui personaj imaginar de către copil al cărui nume e Kopionemon (de la cuv. italian copione care înseamnă scenariul de viață). Personajul se confruntă cu o problema de viață ce poate fi abordată și rezolvată printr-o serie de întrebări și răspunsuri. Prin crearea personajului, mai întâi la nivel imaginativ și apoi prin desen, atât copilul cât și terapeutul au posibilitatea de reprezentare a unor aspecte ale scenariului, trăsând linii de corespondența între povestea personajului și anumite decizii, redecizii, schimbări la nivel de scenariu. Povestea personajului imaginat așadar e scrisă și rescrisa, identificând noi alternative posibile.  

Modalitatea de lucru propusă este una a învățării experiențiale (Gibbs, Kolb) implicând mijloace expresiv – creative (desen, imaginație, vizualizare ghidată) cu scopul  de a implica ambele emisfere cerebrale în procesul de învățare.

Workshop-ul se adresează psihoterapeutilor care lucrează cu copiii, adolescenți, studenți, profesori, agenți ai educației.

Considerăm că prevenția (Pierini) și intervenția sunt mijloace necesare procesului terapeutic cu copiii/ adolescenții iar în această perioada de pandemie Covid – când multiple aspecte sunt necunoscute – exacerbând potențialitatea fragmentării – oferirea de instrumente de lucru în munca cu copiii aduce un plus valoare cunostiințelor și uneltelor din “tolba terapeutică”.