Alina Rus

Formator şi Supervizor în Analiză Tranzacţională în psihoterapie sub supervizare (PTSTA-P)

Alina Rus este psihoterapeut certificat în Analiză Tranzacţională (CTA-P), formator şi supervizor în supervizare (PTSTA-P), membru fondator al Asociaţiei Române de Analiză Tranzacţională (2000) şi președinte ARAT începând cu 2021. Lucrează din 2007 în practică privată. Lucrează din 1996 la Centrul de Resurse şi Asistenţă Educaţională „Speranţa” din Timişoara ca psiholog specializat în psihopedagogie specială. A fost implicată în proiecte educaţionale de prevenţie a violenţei, combatere a stereotipurilor de gen, dezvoltare a abilităţilor de gestionare de conflicte la mediatorii şcolari.

Din 2018, face parte din echipa de traineri ai Centrului Physis din Timişoara, în cadrul căruia derulează un program de formare în Analiză Tranzacţională. S-a implicat în activităţile ARAT ca membru al Consiliului Director, prin coordonarea publicării în limba română a unor cărţi de Analiză Tranzacţională, prin dezvoltarea bibliotecii Asociaţiei, precum şi prin organizarea mai multor conferinţe naţionale ARAT și a conferinţei EATA din 2004.

 

Workshop în cadrul Conferinței: Individul în grup și Grupul în individ – separare și integrare

Obiectivul acestui workshop este de a explora diferite modalități de interacțiune individ – grup și modul cum acestea favorizează sau blochează dezvoltarea individului și a grupului.

Diferiți autori fac referire la grup ca ”sistem viu” (Kreyenberg, 2005),  sau la grupul  de terapie ca ”organism viu”, cu elemente întrepătrunse (Hargarden, Sills, 2002), fiind rezultatul interacțiunii indivizilor care reprezintă ”celulele” sau ”organele” grupului (Landaiche, 2021).

Bion (1969) subliniază importanța grupului, considerând că acesta este ”esențial pentru împlinirea vieții mentale a unei persoane”. Pentru Berne (1963), grupul are rolul de prevenire a ”deteriorării biologice, psihologice și morale”. Ca persoane, ne dezvoltăm Sinele în cadrul rețelelor din familie și din alte grupuri, dar și influențăm grupurile din care facem parte.

Trauma este un factor ce poate limita învățarea și dezvoltarea. Trauma reprezintă ”incapacitatea de a procesa informația anumitor experiențe” și interferează cu capacitatea de învățare și integrare (Landaiche, 2021). În viața fiecăruia dintre noi, am observat momente în care indivizii sau grupurile (familii, comunități) nu au putut depăși cu succes experiențele dureroase. 

Pornind de la aceste idei, propun spre reflecție și explorare câteva întrebări:

–        Ce aduc eu, ca persoană, în grup (cunoștințe, experiență, personalitate) și ce am nevoie din partea grupului?

–        Cum contribuie grupul ca întreg (cunoștințe, experiență, cultură) la formarea individului și ce are nevoie grupul din partea individului?  

–        Cum pot contribui la crearea unei experiențe de învățare pentru mine și pentru grup?

În acest workshop vom explora aceste întrebări şi vom realiza o incursiune în propria experienţă a fenomenului separării și integrării în grup, pe baza împărtăşirii propriilor idei,  creând împreună o experiență de învățare. Discuțiile în grupul mare vor alterna cu exerciţii în grupuri mici.

Workshopul este deschis  persoanelor interesate de explorarea acestei teme, din perspectivă personală și profesională,  folosind conceptele Analizei Tranzactionale.